Deze maand is de ondernemersmicrofoon in handen van Linda Pelser van PELSCH een groothandel in huidverbeteringscosmetica. Na haar baan bij een internationaal handelskantoor, waar zij o.a. chemicaliën verkocht, kwam zij in aanraking met een Zwitsers cosmeticabedrijf. Daarna ging het balletje rollen en in 2005 heeft zij haar eigen bedrijf opgericht.

‘Dankzij mijn commerciële achtergrond en kennis van de Duitse taal ben ik door een Zwitserse cosmeticabedrijf gevraagd ad interim voor hen te komen werken. Daar heb ik destijds mijn eerste kennis opgedaan v.w.b. huidkennis. In 2004 ben ik benaderd door mijn huidige leverancier uit Duitsland DALTON marine cosmetics en in 2005 heb ik voor Nederland de vertegenwoordiging van dit merk gekregen. Tussentijds de opleiding voor schoonheidsspecialiste gedaan, en gespecialiseerd op dermatologisch, met name de huidproblemen, gebied. Wat is het toch een prachtig en interessant vak.’

Wie zijn je klanten en samenwerkingen? ‘Wij leveren in hoofdzaak aan huidtherapeuten, schoonheidsinstituten en wellness-centra. Tevens begeleiden wij en trainen wij onze afnemers zodat zij, op hoog niveau hun klanten kunnen behandelen en adviseren, zeker als het gaat om huidproblemen. Het team van PELSCH bestaat uit een compleet netwerk van specialisten denk daarbij aan een arts, medisch schoonheidsspecialiste een marketing- en -sales professional.

Wat doet PELSCH aan MVO en duurzaamheid?  “Best wel veel en op veel gebieden, bijvoorbeeld trainingen worden bij voorkeur bij de klant in het instituut gegeven. In plaats van om de 4 weken mijn klanten te bezoeken, doen we vaker een telefonische afspraak. De reistijd en brandstof die ik hiermee bespaar, reserveer ik weer voor de klant om informatiedagen te organiseren bijvoorbeeld een huidinfodag. Ik ben tijdens zo’n dag aanwezig, zodat ik de klanten kan adviseren en mijn klant de gastvrouw kan zijn. Inmiddels hebben we meetbaar vastgesteld dat dit een hele goede keuze is geweest.
Verpakkingsmateriaal wordt door veel klanten bewaard en weer geretourneerd, zo wordt het verpakkingsmateriaal vaak wel 3-4 maal gebruikt voor het de papier- of plastic bak ingaat. Productinformatie voor onze afnemers wordt zoveel mogelijk digitaal verzorgd. Hier besparen we op jaarbasis honderden kilo’s papier mee.

Op welke manier ben je verder actief voor het bedrijfsleven ‘Ik ben iemand die niet kan stil zitten. Was het voorheen muziekevenementen organiseren zoals jamsessies, was ik destijds gastvrouw bij BNI, later BC Fides. Inmiddels ben ik al weer bijna vier jaar bestuurslid bij de Bedrijfskring Zeewolde. Sinds twee jaar zit ik in de jury van Ondernemer van het jaar, tegenwoordig TOP ondernemer. Erg leuk, en wat hebben we toch veel mooie bedrijven in Zeewolde! Waarom? Nou die vraag wordt me regelmatig gesteld, mens je bent al zo druk, waarom neem je dit er allemaal bij op je schouders.
1) Ik ben dus iemand die niet kan stil zitten, stilstaan is killing, blijf je ontwikkelen op alle gebieden, verrijk je kennis blijf midden in het leven staan.

2) Ik ben zo’n type hoe drukker hoe efficiënter okay soms denk ik wel eens, mens…. slecht agenda beleid, maar ja dat doe je zelf, en wees eerlijk wat je met plezier doet is goed. Van hard werken gaat niemand dood, STRESS is een slechte factor, die moet je vermijden of wat ik graag doe ik zing het er uit.
3) Misschien wel het allerbelangrijkste, ik voel me er prettig bij.

Nog even over de Bedrijfskring…. ‘Mijn activiteiten bij de BKZ heel leuk om te doen. We hebben een geweldig bestuur waar we met elkaar de schouders er onder zetten, maar waar ook heel veel gelachen wordt. Mooi om mensen met elkaar te kunnen verbinden, te helpen, fantastisch om je in te zetten voor medemens/ondernemer, samen zijn we sterk, juist in deze tijd. ‘

Hoe ervaar jij de huidige periode met Corona-maatregelen? ‘Het is alsof we in een slechte film zijn beland, kom maar op met die aftiteling “The end”.

Op dit moment hebben wij met PELSCH maar één doel, onze klanten door de crisis heen trekken, want deze worden heel zwaar getroffen. De hele schoonheidsbranche zit op slot, wij voorzien de dames op dit moment van digitaal materiaal wat zij hun klanten kunnen toesturen, met mooie acties afgestemd op de tijd van het jaar. Tevens versturen wij, op verzoek, de producten rechtstreeks voor hen aan hun klanten zodat contact minimaal is, maar men wel zijn/haar vertrouwde verzorgingsproduct kan blijven gebruiken. Zo kan men, nu er geen behandeling gegeven mogen worden, toch een stuk omzet genereren.

Maar ik zie ook de positieve ontwikkelingen die gebeuren. Tjonge wat kunnen mensen opeens infinitief zijn, maar ook saamhorigheid, mooie gebaren, bloemen, voedsel wat nu een ander gegund wordt (wat anders doorgedraaid zou worden) verantwoordelijkheid naar onze medemens toe. Ik weet dat diverse van onze klanten hun beschermingsmaterialen (mondkapjes, handschoenen, schorten) aan plaatselijke zorginstellingen hebben gegeven, ik wordt daar blij van. Maar ook op gebied van milieu, de lucht is frisser, minder luchtvervuiling, creativiteitsknobbels die aan alle kanten ontspruiten. Ik hoop dan ook als we “het gewone leven” weer kunnen oppakken, deze mooie dingen niet allemaal gaan verdwijnen.

Ik realiseer me heel goed dat er ondernemers zijn die het nu al heel zwaar hebben of gaan krijgen, ook veel van onze Centrumondernemers hebben het niet makkelijk. Laten we elkaar vooral steunen, koop zo veel mogelijk in het dorp, online is misschien makkelijker, maar in het dorp is beter, samen moeten we ons er door heen slaan. Laten we als doel hebben de Zeewolder ondernemers staande te houden.

Ik kijk er naar uit dat we elkaar weer snel kunnen begroeten op een van onze Bedrijfskring bijeenkomsten, of op een zonnig terras in ons dorp.