Skip to main content

ONLINE ONDERNEMEN IN EEN ONLINE WERELD:
Hoe jij online winst haalt met je merk

Het zijn gekke tijden, dat weet ondertussen iedereen. Steeds meer mensen werken thuis, leven thuis en dus zitten ze meer achter de computer of mobiel!

Nu dag in dag uit steeds meer online gebeurt, kom je er als bedrijf er bijna niet meer omheen om ook online je diensten te promoten. Maar hoe doe je dat eigenlijk effectief?

Ten eerste is het belangrijk dat je kritisch kijkt naar je eigen bedrijf. Vind je dat lastig? Vraag dan eens een ander om er eerlijk naar te kijken. Wat voor positieve punten, maar vooral wat voor verbeterpunten komen eruit?

Schrijf die punten eens op en zet doelen uit volgens de SMART-methode:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Als onderneming kun je nu meer tijd hebben om jouw eigen onderneming aan te pakken. Pak die dingen dus ook eens aan! Een goede basis is al de helft voor een goede uitstraling van jouw onderneming.

Check voor jezelf eens het volgende:

  1. Website (gebruiksvriendelijkheid, design, teksten actueel, Google vindbaarheid, etc.)
  2. Sociale media (Youtube, Linkedin, Instagram en Facebook)
  3. Huisstijl (visitekaartjes, logo, promotie-artikelen, flyers, etc., maar ook website en sociale media)

Sociale media

Doe je daar te weinig mee? Je bent in ieder geval niet de enige. Maar, een merk opbouwen lukt niet zonder jouw klanten. Daarom moet je zorgen dat klanten ook verbonden zijn met jouw onderneming. Dat lukt alleen als jij jezelf laat zien.

Goede content bedenken kan lastig zijn, maar je kunt het voor jezelf gemakkelijker maken. Houd ten alle tijden voor ogen dat je doelgericht berichten moet plaatsen; maak dus een strategie. Bedenk voor jezelf wat jij als volger leuk zou vinden om te zien.

Maak ook een plan van aanpak! Je kunt een jaarkalender maken waarin je voor jezelf al voor het hele jaar ideeën uitstippelt. Post standaard iets op feestdagen, dagen dat je kortingen aanbiedt, dagen dat je iets nieuws lanceert en dagen dat er iets bijzonders is binnen jouw bedrijf. Geef je volgers tussen die dagen door inspiratie, handige tips vanuit jouw vakgebied, een kijkje achter de schermen, of vraag simpelweg eens hun mening.

Website

Ben je meer een trendzetter of meer een lange termijnpersoon? Beide hebben zijn voor- en nadelen, maar jouw website is en blijft het online visitekaartje van jouw onderneming. Is jouw website nog wel modern genoeg vergeleken andere websites en kloppen álle pagina’s nog wel? Controleer eens al je teksten en test of je nog wel goed vindbaar bent op Google (tip! Maak gebruik van Google Analytics).

Denk ook eens aan je UX (user experience) Design, oftewel gebruiksvriendelijkheid. Ellendig veel pagina’s op je website hebben kan goed zijn voor de Google vindbaarheid, maar aan de andere kant kunnen jouw (potentiële) klanten snel afhaken zodra zij niet snel genoeg hun informatie gevonden hebben.

Maak daarom een overzichtelijke sitemap (verdeling van alle pagina’s), waarin je alleen de belangrijkste menukopjes bovenin zet. Verwijder overbodige pagina’s en laat eventueel een website-ontwerper kijken naar jouw website-uitstraling.

Bonustip

En we zouden geen full service reclamebureau zijn als we je geen video op je website zouden adviseren 🙂 Een foto zegt al meer dan duizend woorden, laat staan wat een video dan wel niet doet.

Door middel van een bedrijfsfilm of promotiefilm laat jij jouw bedrijf en/of diensten op een pakkende manier zien. Daarbij helpt het ook bij de branding van je bedrijf; je wilt immers dat mensen jouw bedrijf en/of merk onthouden.

En om iets te onthouden is er maar één keyword: herhaling! Zorg om die reden er dan ook voor dat je in al jouw media-uitingen dezelfde huisstijl aanhoudt. En werk jouw huisstijl eventueel bij om bij de tijd te blijven. Want, alleen dan zullen jouw klanten jouw bedrijf onthouden. Wees dus eens kritisch op jezelf en jouw onderneming. Wacht niet tot de coronacrisis voorbij is terwijl de concurrenten jou voorbij gaan. Gewoon, doen!

Mitchell Verhoef is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken bij reclamebureau Deyval (administratief werk, klantenbinding (PR), marketing en uitvoerende taken op het gebied van videoproducties, grafische web- en huisstijlvormgeving en en geluidsproducties. Daarnaast de strategie bepalen voor Deyval op het gebied van ontwikkeling en innovatie.

Meer informatie op de website van Mitchell Verhoef