Skip to main content

Deze maand is de ondernemersmicrofoon in handen van Pascalle Lahay van KING RootBarrier. Ze heeft jarenlang in de grafische industrie gewerkt, had haar eigen zaak maar met de komst van internet heeft zij besloten haar zaak te verkopen. Na deze beslissing is zij in de food terechtgekomen, enkele jaren in deze branche vertoeft en is uiteindelijk bij KING RootBarrier terechtgekomen.

‘De uitdaging, de kansen en de variatie die mij werden geboden, heeft mij destijds doen besluiten om voor KING RootBarrier te gaan werken. De producten zijn divers, het bedrijf is erg innovatief, zeer betrokken en toegankelijk. Samen met fijne collega’s blijven wij altijd zoeken naar nieuwe kansen en mogelijkheden om de klant het gevoel te geven dat wij net dat ene stapje extra zetten.’

Wat is de core business van jullie bedrijf? ‘KING RootBarrier is dé specialist in de ontwikkeling, productie en distributie van duurzame oplossingen tegen onkruid en wortelopdruk. Een specialist die adviseert, ondersteunt en u voorziet van het juiste product voor de juiste toepassing. En bovendien partner voor grondstabilisatie, bewatering, mollenwering en paddenwering. KING RootBarrier is zowel nationaal als internationaal actief, door geheel Europa zijn onze producten te koop maar ook daarbuiten zoals Japan, Amerika, Australië’

Hoe ziet jouw werkweek eruit? ‘Dat is heel divers en varieert van het bezoeken van beurzen, aanwezig zijn op beurzen, het aansturen van de Sales support en Marketingafdeling, tot bedenken van nieuwe concepten, trends en ontwikkeling analyseren en aanboren van nieuwe markten. Daarnaast ben ik ook actief buiten Nederland met het bezoeken van onze distributeurs door geheel Europa, het geven van presentaties m.b.t. onze producten en natuurlijk het bezoeken van onze klanten. Ook het afsluiten van jaarcontracten en het voeren van functioneringsgesprekken tot het aannemen van personeel. Gelukkig doe ik dit samen met mijn team, proberen wij de klant optimaal te bedienen, te adviseren, te informeren om zo tot het beste resultaat te komen.’

Kan je wat meer vertellen over de achtergrond van jullie bedrijf? ‘KING RootBarrier is in 2004 als zelfstandige onderneming ontstaan vanuit moederbedrijf KING Group Nonwoven Products. De KING Group bezit jarenlange ervaring in verschillende markten waar nonwovens worden toegepast. Om onze klanten de beste service te bieden, hebben wij onze organisatie onderverdeeld in KING Nonwovens, KING RootBarrier, KING Sports en KING Converting, ieder met hun eigen specialisme. KING is opgericht in 2000 door de eigenaren Bart van der Hart en Jan van Leeuwen.

Sinds december 2017 zijn wij gevestigd in Zeewolde, daarvoor was KING gevestigd in Lelystad, waar we echter een groot deel van onze voorraad verdeeld hadden over verschillende gebouwen. Door het bouwen van het nieuwe pand hebben we de mogelijkheid gekregen alles onder 1 dak te brengen. Hierdoor kunnen wij efficiënter en kostenbesparend werken.

Vast en flex werken circa 65 mensen bij KING. Met onze nieuwe faciliteiten, goede arbeidsvoorwaarden en betrokkenheid binnen het team, zorgen wij voor een stabiele en prettige werkomgeving voor alle medewerkers.’

Wat doet KING RootBarrier aan MVO en duurzaamheid? ‘Wij proberen met onze producten in te spelen op de gevolgen van klimaatverandering, deze worden steeds zichtbaarder. De juiste balans tussen grijs (asfalt) en groen (bomen) wordt steeds belangrijker, KING RootBarrier streeft dan ook naar een leefbare groene en veilige omgeving. Om dit te realiseren is het van belang de onder- en bovengrondse infrastructuur goed te beschermen. KING RootBarrier levert een totaalpakket aan wortelgeleidingsproducten om kabels en leidingen onder de grond te beschermen en wortelopdruk aan fietspaden, voetpaden en het wegdek te voorkomen.

Daarnaast bevordert beplanting en onderhoud concreet bij aan de kwaliteit van de leefomgeving en stimulans van biodiversiteit: een groene buitenruimte waarin men met plezier en voldoening tijd spendeert én die duurzaam en onderhoudsvriendelijk is. Dit vraagt om producten die bijdragen aan een evenwichtig ecosysteem. De onkruiddoeken van KING RootBarrier bevorderen een effectieve en duurzame onkruidbestrijding zonder gebruik van chemicaliën en veroorzaken geen schade aan het milieu.’

Hoe zie je de toekomst van je bedrijf? ‘In deze snel veranderende wereld willen wij een kwalitatief hoogwaardige, uiterst betrouwbare en zeer innovatieve partner zijn op het gebied van duurzame oplossingen tegen onkruid en wortelopdruk, die een meerwaarde bieden qua functionaliteit en spaarzaamheid en zo een bijdrage leveren aan een groene en veilige leefomgeving.’

Ben je ook buiten je bedrijf actief voor het bedrijfsleven? ‘Wij dragen graag bij aan een groene en veilige leefomgeving, daarom zetten wij ons in en het geven van presentaties bij diverse groenforums binnen de branche in Nederland maar ook daarbuiten om iedereen hiervan bewust te maken. Ook nemen wij zo nu en dan deel aan diverse activiteiten vanuit de Bedrijfskring, maar verder wordt al mijn tijd ingenomen door alle activiteiten en werkzaamheden binnen KING RootBarrier.’