Deze maand is de ondernemersmicrofoon in handen van Rixt en Rob van Dijkstra en Van Puffelen. Rixt heeft zich vanaf medio jaren 90 altijd gericht op management en P&O zaken, eerst in de horeca, daarna in de uitzendbranche en tenslotte als P&O manager. Rob heeft zich altijd gericht op management functies met veelal een commercieel randje. Met allebei een Bedrijfskundige achtergrond, besloten zij op 1 april 2006 hun ervaring te bundelen en startten een adviesbureau op P&O vlak.
‘We zijn gestart met de nodige interimopdrachten en hebben ons bedrijf uiteindelijk ontwikkeld tot wat we nu zijn: een full-service P&O advies en organisatie bedrijf. Onze hoofdactiviteiten liggen op het vlak van P&O advisering en ondersteuning voor MKB-ondernemers. In 3 woorden noemen we dat wel eens instroom, doorstroom en uitstroom. Oftewel, alles van werving en selectie tot ontslag. Alhoewel HR (human resources) een veelgebruikte term is, hebben wij het zelf bij voorkeur over P&O. Wat ons betreft dekt de, wellicht wat ouderwetse afkorting P&O de lading van het vak wat breder. En er worden al zo veel Engelse termen gebruikt in het bedrijfsleven, dus gewoon lekker op z’n Nederlands P&O: Personeel & Organisatie.’
Hoe ziet jullie klantenkring eruit? ‘Die bevindt zich vooral in het MKB tot zo’n 60 medewerkers. Boven deze grens hebben bedrijven meestal wel een eigen P&O medewerker in dienst. Wij zitten vooral graag met de ondernemer of directeur aan tafel waarmee we de lijnen kort kunnen houden en lekker snel kunnen schakelen. Geografisch ligt onze marketing focus op de polder en noord west Veluwe. In de praktijk pakt dit toch wat anders uit en zitten onze klanten eigenlijk door heel Noord-/Midden-Nederland.’
Wie werken er bij Dijkstra en Van Puffelen? ‘We zijn nu met z’n 3-en en inmiddels op zoek naar versterking. ‘
Je werknemers zijn je kapitaal. Hoe ga je daarmee om? ‘Het leuke is, dat dit één van onze slogan’s is. Geef medewerkers verantwoording en laat ze zo vrij als mogelijk, dan ontwikkelen ze zich het best. Zorg wel voor de juiste randvoorwaarden: goede en heldere afspraken over wederzijdse verwachtingen en doelen zijn daarbij essentieel. En natuurlijk is ieder bedrijf anders, maar in de basis zijn deze uitgangspunten o.i. voor iedereen te realiseren. Je moet het alleen wel willen zien en daarna ook vooral naar willen acteren. En maak je medewerkers ervan bewust dat je echt niet zonder elkaar kunt: zonder een goede organisatie geen goede medewerkers, zonder goede medewerkers geen goede organisatie.’
Hoe ziet jullie werkweek eruit en hoe zien jullie je bedrijf in de toekomst? ‘We hebben maar 1 routinedingetje per week en dat is maandagochtend de planten watergeven en de vaatwasser uitruimen en met een kop koffie de komende week even kort doorspreken?. Hoe zien de agenda’s eruit en waar liggen de prio’s. Voor de rest is iedere week weer helemaal anders en dat maakt het werk juist zo leuk en zeer afwisselend. En met name de gezonde mix tussen werkzaamheden op klantlocatie en werkzaamheden bij ons op kantoor. En de toekomst? Tja, als we die glazen bol hadden… Over een jaar of 3 hopen we toch wel met zo’n 5-6 medewerkers ons mooie vak uit te mogen oefenen. Maar belangrijker nog vinden wij het verder verbeteren van een gezonde samenstelling van onze klantenmix en vooral risicospreiding van onze financiële risico’s. Per 1 november a.s. verhuizen naar een eigen locatie op de Patroonsweg 11. Door deze verhuizing krijgen we letterlijk ook meer ruimte voor onze groei en de uitbreiding van ons dienstenportfolio. En nee, daarover gaan we nu niets zeggen’
Wat doen jullie aan MVO? ‘Uiteraard doen we daaraan mee. MVO is zo ongelooflijk breed dat het veel te ver gaat om alles te benoemen. Heel belangrijk voor ons is integriteit, zowel naar onze klanten als naar alle medewerkers van onze klanten waar we mee te maken hebben. Regelmatig hebben wij te maken met ondernemers die bijvoorbeeld iets willen op P&O gebied dat voor hem financieel tot een voordeel kan leiden, maar niet past binnen een goed P&O beleid. Onze rol is dan om de ondernemer te adviseren hoe hij dit dan in goede banen kan leiden. En geregeld komt het voor dat we dan adviseren de maatregel niet te nemen omdat het gewoon niet ethisch is. Ook onze wijze van doorberekening van kosten naar klanten is heel transparant; we maken zo veel als mogelijk precies inzichtelijk wat we doen en wat we factureren.
En duurzaamheid? Als adviesbureau is het wat lastig om heel erg te besparen op de belasting van het milieu, maar het feit dat we heel weinig woon-werk kilometers maken is op zich al een heel groot voordeel. En dan pakken we ook nog wel eens de fiets. En wat “people” betreft: tja dat is ons vak. Neem even onze werving en selectieactiviteiten: discrimineren op grond van leeftijd, afkomst en geloof is aan de ene kant simpelweg wettelijk niet toegestaan, maar de vraag is vooral hoe een ondernemer hiernaar handelt. Wij proberen onze klanten altijd in te laten zien dat bijvoorbeeld die oudere sollicitant nog heel veel jaren een positieve bijdrage kan leven aan het bedrijf. En dat vergt soms best wel de nodige overtuigingskracht.
Regelmatig ondersteunen wij werkzoekenden, die al langere tijd een passende baan zoeken, bij het vinden van een baan. Dat begint al met het overtuigen van deze persoon van het feit dat ze zelf eens hun vooroordeel los moeten laten: “mij willen ze toch niet, ik ben te oud”.’
Zijn jullie buiten de bedrijfskring nog actief voor het Bedrijfsleven? ‘We zijn uiteraard lid van de BKZ. En niet eens zozeer vanwege het netwerk, maar m.n. om de belangenbehartiging van zakelijk Zeewolde. En dat zouden meer bedrijven moeten doen. We verbazen ons zelfs wel eens over het gebrek aan belangstelling van diverse Zeewolder bedrijven voor de andere Zeewolder bedrijven. Samen bereik je toch veel meer. En samen gaat alleen maar als je elkaar op regelmatige momenten ontmoet. Als (oud-)bestuurslid van de BKZ heeft Rixt aan diverse regionale overleggen deelgenomen van o.a. VNO-NCW/MKB-Nederland, gezamenlijke bedrijfskringen, gemeente &provincie, onderwijs, etc. Momenteel is zijn namens de BKZ bestuurslid van het Leer- & ontdekcentrum Techniek Zeewolde (LOCT Zeewolde). Verder zijn we bij een branchevereniging aangesloten, NVP (Netwerk voor HR-professionals). Tenslotte zijn we nog lid van een zakelijk netwerk dat zich richt op o.a. Zeewolde, Putten, Harderwijk, Ermelo en Nunspeet.
Nog even over de Bedrijfskring. ‘Na bijna 7 jaar bestuurslid en vice-voorzitter van de BKZ was het niet erg om 2 jaar geleden even een stapje terug te doen. Ook door drukte binnen ons bedrijf ben ik het laatste jaar wat minder actief richting de BKZ geweest maar zoals het bestuur weet ben ik altijd bereid om mee te denken en deel te nemen aan bijeenkomsten op mijn vakgebied of andere zaken waar ik mijn bijdrage aan kan leveren. Het behartigen van belangen zoals de BKZ dat doet, vind ik erg belangrijk; ik denk wel eens dat meer mensen dat zouden moeten waarderen en ook een steentje bijdragen als dat in hun mogelijkheden ligt. De BKZ is immers veel meer dan alleen maar een vereniging om te netwerken.’