Skip to main content

bouwheer

Een jaar voor het begrip ‘economische crisis’ in Nederland z’n intrede deed, merkte Bouwheer al dat er iets niet goed zat. ‘Een klant in Frankrijk weigerde een oplegger omdat er geen juiste banden onder zaten’, herinnert Wout Bouwheer zich nog goed. ‘Dan weet je al genoeg’. Een paar andere voorvallen wezen ook in die richting. Het managementteam analyseerde de situatie en nam voortvarend beslissingen.

Op tijd werd personeel omgeschoold, zodat zij inzetbaar zouden zijn op meerdere fronten. Interne opleiding is sowieso een sterke kant in het bedrijf. Tegelijk kreeg de schade- afdeling een update. De acquisitie werd uitgebreid. Dat werkte, er is een toevloed gekomen aan reparaties, vooral van koelopleggers (geïsoleerde carrosserieën).

Wout Bouwheer stapte in 1982 uit de transportonderneming van zijn ouders en begon met reparatie en onderhoud van getrokken voertuigen, opleggers. Veertien jaar later zat het gestaag groeiende bedrijf klem in Woudenberg.

De keus voor Zeewolde was snel gemaakt, centraal gelegen, een aantrekkelijke grondprijs en vooral ruime kavels. ‘Ruimte brengt groei’. De kernactiviteit werd uitgebreid met een carrosserie- en schade afdeling, APK en RDW- importkeuring, afleveringsklaar maken van nieuwe opleggers. ‘Wij hebben daardoor een krachtig klantenbestand’. Ook kwam er een internationale transportafdeling. Deze heeft inmiddels veertien eigen trekkers permanent door heel Europa rijden, voornamelijk Frankrijk en Duitland, maar ook Spanje en Engeland. Een andere tak werd verhuur van trekkers en opleggers. Het personeelsbestand groeide van zes naar 45 werknemers. Door de crisis is het rijden met gecharterde trekkers afgestoten. ‘De groei is mogelijk geworden door de ruimte en slagvaardig beleid’, zegt Wout Bouwheer.

Zoon Gerrit zal al in Woudenberg in het bedrijf, later zijn daar zoons Frans, Wouter en een broer bijgekomen. Het voordeel van een familiebedrijf is de grote verbondenheid. ieder heeft hart voor de zaak. Ook het personeelsverloop is vrijwel nihil. Wout Bouwheer’s maatschappelijke betrokkenheid is groot. Hij is nog steeds ‘Ambassadeur’ van Zeewolde, was bestuurslid van de Bedrijfskring, werkte mee aan Sailwolde, bakte zaterdag als lid van de Rotary pannenkoeken voor de kinderen die het beleefbos bezochten en is betrokken bij andere activiteiten van de serviceclub zoals de Nieuwjaarsduik. Daar stelt hij ook materieel voor beschikbaar, onder andere voor de eerste paar en de laatste editie van de Van Z..totZ.. tocht.
‘Wij hebben in dit dorp een prachtige ontwikkeling mogen meemaken. Als je daar wat voor terug mag doen geeft dat een goed gevoel. het is leuk om dat te mogen en kunnen doen’. ‘Zeker, dat wordt ook gewaardeerd door het personeel. veel van onze mensen wonen ook hier, het versterkt de band’.Bouwheer volgt innovaties op de voet.

Dat het bedrijf graag meedoet aan proeven om nieuwe producten te testen is goed bekend bij de diverse ontwikkelafdelingen in de transportwereld. Er gaat nu een praktijkproef van start waarin gas wordt toegevoegd aan de brandstof. Dat gaat- als het goed uitwerkt- een aanzienlijke besparing opleveren. Er zijn al testen geweest met LED- verlichting en diverse elektronische systemen, waaronder remsystemen. ‘Wij groeien steeds meer van overall naar stofjas’