Skip to main content

Deze maand is de ondernemersmicrofoon in handen van Marieke de Oude van Money Bliss. Marieke was tot enkele jaren terug werkzaam in de reisbranche. Tijdens de economische crisis nam ze, in het bedrijf van haar vader, de financiële controle op zich. Na zes jaar is het bedrijf succesvol verkocht. Het zelfstandige bestaan lonkte; ook bij haar baan als virtual assistent kwam haar financiële ervaring goed van pas. Veel klanten hadden problemen met hun boekhouding en financiële administratie. Zo schoof ze geleidelijk op naar de hoek van ‘virtuele boekhouder’ (virtueel in de betekenis van op afstand). 

Wat is de core-business van het bedrijf?

Marieke de Oude: ‘Ik werk als boekhoudcoach, financieel coach en Profit First Professional. Dit betekent dat ik ondernemers, ZZP-ers en zelfstandigen, coach op hun financiën. 

Veel doe ik aan de hand van Profit First. Het alom bekende ‘oma’s huishoudpotjes’. Je hebt onder andere een bankrekening voor winst, kosten, salaris, belasting en BTW zodat er overzicht in de financiën ontstaat. Deze spreiding van het geld, geeft voor veel ondernemers inzicht in plaats van dat er gedacht wordt dat er nog heel veel geld beschikbaar is als het op 1 grote hoop op een rekening staat, terwijl dat eigenlijk niet zo is.
Daarnaast coacht Marieke ondernemers met hun mindset over geld, geldvragen voor hun diensten et cetera. Zakelijk maar vaak ook door naar privé. Bij ZZP-ers en zelfstandigen zie je vaak dat dit door elkaar heen loopt. 

Het systeem Profit First werkt ook privé nog altijd fantastisch; dat is waarom onze oma’s hier ook mee werkten. Zo heb ik een rekening voor mijn boodschappen, vaste lasten, leuke dingen doen, auto, vakantie etc. Zo houd ik privé ook overzicht en geef ik niet snel bakken met geld uit.’

Ook ondersteunt ze ondernemers bij hun boekhouding. Ze boeken zelf hun administratie in in de boekhoudpakketten Moneybird of Acumulus en Marieke kijkt het na voordat ze de BTW aangifte doen. Maar ze is er ook wanneer er vragen zijn over het inboeken. Ze sluit per jaar hun administratie af in het boekhoudpakket en doe voor de meeste de inkomstenbelastingaangifte.

De klanten van Marieke zitten door heel Nederland. Ze werkt eigenlijk alleen online. Dit deed ze al voor Corona. De klanten die ze bedient, zijn veelal internet based; virtual assistents, marketing bedrijven, coaches, maar ook fotografen. 

Wanneer is het bedrijf opgericht en wat is de voorgeschiedenis? 

Ik ben in 2017 begonnen naast mijn vaste baan als virtual assistant. Ik merkte al snel dat ik cijfers en financiën toch veel te leuk vond en vind. Je hebt overigens een heel scala aan virtual assistants die allemaal wat anders kunnen. Door mijn skills als virtual assistant weet ik makkelijker de weg in het koppelen van systemen. Dit is weer handig voor mensen met een webshop en hun boekhoudsysteem. 

Als jouw bedrijf niet in Zeewolde is opgericht, waar dan en waarom ben je naar Zeewolde verhuisd en heeft dat gezorgd voor extra groei?

Ik woon sinds 1986 in Zeewolde (mijn ouders kwamen hier toen wonen) en heb eigenlijk nooit de behoefte gehad om ergens anders te wonen. En omdat ik veelal online werk maakt het niet uit waar ik werk. Als er maar internet is.

Wat is jouw achtergrond en waarom voor het ondernemen/deze tak van ondernemen gekozen?

Ik heb toerisme gestudeerd en heb 9 jaar bij een touroperator gewerkt. Het grootste gedeelte heb ik de productie gedaan voor reizen naar Finland.
Dit ging van inkopen van accommodaties en excursies, calculaties maken, de bezetting in een vliegtuig zo optimaal mogelijk krijgen tot aan info verstrekken aan medewerkers, klanten en andere touroperators die onze reizen verkochten. 

Daarna ben ik, tijdens de economische crisis, begonnen bij het bedrijf van mijn vader die een elektrotechnisch installatiebedrijf in Zeewolde had. Hierbij kwam veel kijken bij inkoop, prognoses en hoe komen we goed deze economische crisis uit.
Door al deze ervaringen, besefte ik dat ik altijd veel vrijheid heb gehad en daardoor zelf een onderneming wilde starten, maar dan wel zonder personeel.

Hoe ziet jouw werkweek eruit?

Ik werk van maandag tot en met donderdag en probeer zoveel mogelijk de weekenden en de avonden vrij te hebben. Ik start altijd met mijn mail en dan ga ik verder met de andere actiepunten. Zeker van januari tot en met april zijn de dagen hectisch. Daarna wordt het wat rustiger op de BTW maanden juli en oktober na

Zeewolde staat elk jaar in de top drie van duurzaamste gemeenten en wil dubbelneutraal zijn. In hoeverre heeft jouw onderneming mogelijkheden om duurzaam te werken?

Ik werk vanuit huis en reis heel beperkt. Twee jaar geleden heb ik mijn auto verkocht. Ik print amper wat. Daarnaast hebben wij voor het stroomgebruik zonnepanelen.

Ben je ook buiten je bedrijf actief voor het bedrijfsleven? 

Marieke zit in het bestuur van Open Coffee Zeewolde. Elke eerste maandag van de maand kun je als ondernemer hier komen netwerken. De meeste deelnemers komen uit Zeewolde. ‘Het laatste jaar hebben we voornamelijk online gedaan. Hopelijk starten we na de zomervakantie weer bij Brasserie ’t Wolderwijd.’

Hoe zie je de toekomst van je bedrijf?

De bedoeling is om nog meer richting coaching te gaan. ‘Ik krijg energie wanneer mensen het inzicht krijgen in hun geldstromen en hun bedrijf.

Welk evenement van de Bedrijfskring zal niet snel voorbij laten gaan?

Zeker na meer dan een jaar geen evenementen zal ik niet snel een evenement aan mij voorbij laten gaan de komende periode. Omdat ik veel achter een computer werk was (en is) netwerken en mensen ontmoeten één van de dingen die ik graag doe en deed.

Wat zou je in de toekomst voor de Bedrijfskring willen betekenen?

Ik zit in de evenementencommissie, dat is voor nu even voldoende.