Skip to main content

Deze maand is de ondernemersmicrofoon in handen van Tessa de Leeuw van Holland Reklame & Standbouw. Op 1 februari 1982 is het bedrijf, door de ouders van Tessa, ingeschreven bij de KvK in Haarlem. Sinds januari 1994 zijn ze gevestigd op Trekkersveld in Zeewolde van waar in oktober 2019 Jeffrey en Tessa (broer en zus) de taak op zich hebben genomen het familiebedrijf voort te zetten. 

Holland Reklame & Standbouw full service standbouw, flexibel en gedreven. Van uniforme verhuurproducten tot levering van compleet ingerichte en exclusieve stands.

Wat is de core-business van het bedrijf? Wat is de afzetmarkt of het werkgebied lokaal/regionaal/nationaal/internationaal? 

We richten ons op binnen- en buitenevenementen. Ons werkgebied reikt van lokaal tot internationaal. In het voor- en najaar in de beurshallen, in de zomerperiode vooral buitenevenementen, maar denk ook aan de inrichting van tenten met slaapvertrekken, kantoor- of vergaderruimtes.

Je kan ons op de volgende plekken vinden; grote sportevenementen, festivals, concerten, publieksbeurzen, vakbeurzen en waar een eenieder momenteel mee te maken heeft op één van de vele test- en vaccinatielocaties door het hele land heen. Binnen Zeewolde zijn wij bijvoorbeeld betrokken bij Pinkendag en de intocht van Sinterklaas.

Normaal gesproken doen wij zo’n 1200 projecten per jaar. Helaas door Corona is er wel een kink in de kabel gekomen afgelopen maanden. Maar zoals eerder aangegeven mogen wij vol trots zeggen dat we in de crisis ook ons steentje hebben bijgedragen in de calamiteiten: het inrichten van (GGD) test- en vaccinatie locaties door Nederland en zelfs op een paar locaties in het buitenland. 

Wij zijn gespecialiseerd in de massa, dit is onze core-business. Ook verzorgen wij individuele stands en kleinere projecten. De kunst is om de exacte wensen van een klant om te zetten in een betaalbaar concept.

Wanneer is het bedrijf opgericht en wat is de voorgeschiedenis?  

Onze ouders hebben Holland Reklame & Standbouw op 1 februari 1982 ingeschreven bij de KvK in Haarlem, waar we toen woonden. Het bedrijf werd gerund vanuit huis en een schuur in Vijfhuizen. Het bedrijf begon met het plaatsen van reclameborden buiten en op beurzen om beurzen te promoten. Een oom van ons organiseerde toentertijd ook allerlei beurzen en toen de beurzenbranche in de lift kwam te zitten, vroeg deze oom onze ouders de stands te bouwen op zijn beurzen. Al snel hadden we een grotere capaciteit aan ruimte nodig met de aanvragen van 400 wanden en werd de schuur van 60m² ingeruild voor een pand in de Boesingheliede, enkele jaren hierna werd er ook een pand in Zwanenburg bij betrokken. Het kantoor was nog steeds vanuit huis in Haarlem en later vanuit ons huis in Heemstede. De groei zat er goed in en in de jaren die volgden werden ook deze ruimtes snel te klein en doordat de locaties verspreid waren, was dit logistiek ook onhandig en kostbaar. Zo kwamen we in de Flevopolder op Trekkersveld terecht en in 1992 hebben we hier de eerste paal geslagen. In januari 1994 hebben we alles ingepakt en zijn we met het complete bedrijf en het gezin verhuist naar het mooie pand hier op Trekkersveld. Er verhuisden zelfs werknemers met hun gezinnen mee naar Zeewolde. 

In oktober 2019 hebben onze ouders een stapje terug gedaan en Jeffrey (mijn broer) en ik de mooie taak op ons genomen het familiebedrijf voort te zetten.

Als jouw bedrijf niet in Zeewolde is opgericht, waar dan en waarom ben je naar Zeewolde verhuisd en heeft dat gezorgd voor extra groei? 

We zijn naar Zeewolde gegaan omdat er rondom Haarlem geen mogelijkheid was om de meerdere panden samen te voegen en de enige uitbreiding die daar kon, was weer een pand op een andere locatie. Hier in Zeewolde konden we de diverse locaties in 1 pand samenvoegen. In de loop van de tijd dat we hier gevestigd zijn hebben we ook kunnen uitbreiden naar andere panden en huidige panden kunnen vergroten. Aangezien wij door heel het land en daarbuiten werkzaam zijn in onze mooie branche, maken wij dankbaar gebruik van onze geografische ligging hier in het mooi centraal gelegen Zeewolde 

Hoeveel mensen werken er in jouw bedrijf, incl. directie? Je werknemers zijn je kapitaal. Hoe ga je daarmee om?

We werken momenteel met een team van ruim 30 enthousiaste medewerkers en we zijn volop bezig met het aantrekken van nieuwe collega’s. Wij vinden het binnen ons bedrijf belangrijk dat onze mensen zich prettig voelen, iedereen gelijk behandeld wordt. We betrekken onze mensen graag bij de projecten en de invulling van de dagelijkse werkzaamheden. Als directie weten wij ook op elk vlak wat het werk inhoudt van kantoor, tot in de loods en buiten op de klus. Hierdoor zijn wij nauw betrokken bij de werkzaamheden van onze werknemers en voel je snel aan hoe zij zich voelen. Ze weten ons ook altijd te bereiken voor overleg. Het familiebedrijf voelt ook echt als 1 grote familie.

Wat is jouw achtergrond en waarom voor het ondernemen/deze tak van ondernemen gekozen?

Zoals je al hebt begrepen, ben ik opgegroeid in de standbouw. Holland Reklame & Standbouw is een echt familiebedrijf. Natuurlijk heb ik wel eens rondgesnuffeld in de wereld om te kijken wat er nog meer is, maar uiteindelijk kwam ik altijd weer terug bij de roots ‘de standbouw’. We bevinden ons in een branche met pieken van hoge werkdruk en een enorm breed en uitdagend werkvlak. Als je hier éénmaal in terecht bent gekomen zit je gevangen in die rush en laat dit vak je maar moeilijk los. Daarbij is het mooi dat Jeffrey en ik het familiebedrijf voort kunnen zetten.

Hoe ziet jouw werkweek eruit. 

Die is enorm divers, bij ons is het hollen of stilstaan. Wij zijn dag en nacht bereikbaar. Geen dag is bij ons hetzelfde. Ik zorg, samen met onze P&O, voor het aannemen van nieuwe collega’s, draag mijn steentje bij aan de administratieve automatisering binnen ons bedrijf, onderhoud het contact met diverse klanten, spring bij daar waar nodig bij het uitwerken en verwerken van diverse projecten, hou een oogje in het zeil en werk mee op de diverse uitvoerende taken binnen ons bedrijf bij de diverse afdelingen, denk en werk mee aan de marketing, werk aan juridische formaliteiten binnen ons bedrijf. Ook als er buiten op de klus of in de loods extra handjes nodig zijn, draag ik mijn steentje bij.

Doen jullie ook aan MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen). Zo ja, wat. Zo nee, zijn er ideeën/plannen om dat te gaan doen.

In de afgelopen Covid-periode hebben we diverse terrassen en sportscholen geholpen met het inzetten van ons materiaal waar wij konden helpen. Voorheen hielpen we Zeewolde met diverse evenementen waar we voor gevraagd werden en de materialen op dat moment voor beschikbaar hadden (denk hierbij aan de Pinkendag, Sinterklaasintocht, diverse feesten). Al jaar en dag sponseren we als bedrijf zijnde het goede doel Alpe d’Huez ook met onze materialen. 

Zeewolde staat elk jaar in de top drie van duurzaamste gemeenten en wil dubbelneutraal zijn. In hoeverre heeft jouw onderneming mogelijkheden om duurzaam te werken? In hoeverre doet je dat al en heb je wat dat betreft nog wensen of plannen? Medewerkers/pand/omgeving/ logistiek etc. (duurzaam in de breedste zin des woords: people, planet, profit).

We maken binnen ons bedrijf gebruik van standaard herbruikbare panelen die duurzaam geplaatst kunnen worden en waarmee we duizenden variaties kunnen maken, maar liefst 55.000m¹ in hout- en systeembouw. Maar denk ook aan het leggen van kilometers tapijt, we hebben 150.000m² op voorraad in diverse kleuren en tienduizenden meters vlondertegels, alles wordt hergebruikt binnen ons bedrijf. Van standaard tot individueel. We zorgen ervoor dat elk product wat we uitbrengen herbruikbaar is in de massa. We zijn dus al jarenlang duurzaam. We hebben nu een zuinig wagenpark, weliswaar op fossiele brandstof. Zodra het kan en de mogelijkheden er zijn willen we graag ons wagenpark duurzamer maken en alle wagens en vrachtwagens op waterstof of elektra aanschaffen. In ons pand en buiten gebruiken we LED verlichting. Hout en aluminium geven we nog een extra leven door deze terug te zagen naar kleinere lengtes zodat er weinig afgevoerd wordt, dit geeft meteen een positieve boost in ons hergebruik verhuur proces. 

We hebben ook een schoonmaakmachine ontwikkeld om onze diverse vloeren voor de verhuur efficiënter te kunnen reinigen. Waar we vorig jaar nog 100m² met de hand en een hogedrukreiniger moesten schoonmaken op een dag, realiseren we nu een oppervlakte van 400m² reiniging met de vloerenmachine. Met een nieuw watersysteem, vroeger liep het afvalwater (zonder schoonmaakmiddel) weg de put in, wordt het nu opgevangen in bakken gefilterd en hergebruikt waardoor het verlies van water met 90% is gereduceerd, wat positief is voor het milieu!

Ondertussen hebben wij, al is dit ook mede dankzij de Covid, aan alle kanten gekeken naar besparingen binnen ons bedrijf.  Van 8000 prints in de maand naar nog geen 500 prints in de maand. Helemaal papierloos kunnen wij als bedrijf helaas niet worden. Een tekening en wat aantekeningen stop je toch makkelijker in je zak als je op klus bent dan een iPad of laptop. 

Ben je ook buiten je bedrijf actief voor het bedrijfsleven (al dan niet in je eigen sector, bijvoorbeeld een branchevereniging, Bedrijfskring, werkgeversorganisatie). Als je buiten jouw bedrijf actief bent, waarom?

Omdat we pas 2 jaar bezig zijn (tel daar de Covid-periode bij op) mag het duidelijk zijn dat er nu geen extra tijd is voor nevenactiviteiten. Zodra onze markt weer stabieler is, willen we graag weer gaan kijken naar nevenfuncties om zo ons steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Hoe zie je de toekomst van je bedrijf? Waar staan jullie over x-jaar?

Dat is een vraag waar wij de afgelopen maanden met ons team veel over hebben gesproken. Een groot deel hiervan heeft te maken met hoe onze branche zich staande heeft weten te houden. De eerste geluiden zijn gelukkig positief. We willen graag de continuïteit en servicegerichtheid van ons bedrijf voort kunnen zetten die wij ook hadden voordat de Covid uitbrak. 

Is er nog iets dat je kwijt wilt? Noviteiten/nieuwe producten/innovaties/

In deze periode waar de hele evenementen wereld stil is komen te vallen, hebben wij, met onze kennis en voorraad, gelukkig ons steentje bij kunnen dragen aan de diverse test- en vaccinatie strategieën van de overheid. Verder kijken wij uit naar de toekomst waarin de diversiteit van onze onderneming garant staat om in te springen op de situatie die op dat moment nodig is in de markt.

Welk evenement van de Bedrijfskring zal niet snel voorbij laten gaan?

Zodra de evenementen zich in dit gebied zonder al te veel restricties weer voordoen zullen wij ons gezicht weer laten zien op de BKZ Business en Trekkersveld Borrel. 

Wat zou je in de toekomst voor de Bedrijfskring willen betekenen? 

We willen graag Ondernemend Zeewolde uitnodigen voor een borrel en rondleiding bij ons op de zaak.